Profesjonaliści w działaniach rehabilitacji oraz aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych – warsztaty dla kadry i wolontariuszy podnoszące umiejętność pracy, wspierania, sprawowania opieki i udzielania pomocy w procesie rehabilitacji.
Dofinansowane ze środków PFRON za pośrednictwem województwa Zachodniopomorskiego
Program poszczególnych szkoleń:
1.WARSZTATY p.n. „Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego w procesie rehabilitacji i usamodzielniania”.
Termin realizacji warsztatów: 26.07 – 30.09.2019
Adresaci: Terapeuci, wolontariusze pracujący i współpracujący z Ośrodkiem Koniczynka oraz inni specjaliści pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi w Ośrodkach, poradniach i placówkach edukacyjnych.
Cel: przygotowanie specjalistów, wolontariuszy do wspierania rodziny osób niepełnosprawnych w procesie ich usamodzielnienia.
Program:
1. Działania w zakresie nabywania umiejętności samodzielnego i niezależnego funkcjonowania z uwzględnieniem rodzaju i poziomu niepełnosprawności – ICF w ocenie poziomu funkcjonowania z niepełnosprawnością, opracowywanie Indywidualnego Planu Działań rehabilitacyjno-terapeutycznych.
2. Działania na rzecz rozwijania umiejętności pełnoletnich dzieci w procesie usamodzielnienia poprzez korzystanie z mieszkań treningowych,
3. Pomoc w nauce, w poszukiwaniu pracy i ubieganiu się o przysługujące świadczenia w tym m.in. w sporządzaniu CV, podań o przyznanie przysługujących świadczeń,
4. Przeglądanie ofert pracy,
5. Zbieranie materiałów i pomocy naukowych niezbędnych do przygotowywania prac zaliczeniowych itp.
6. Aktywizacja społeczna i zawodowa.
Po ukończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający nabycie kompetencji w zakresie „Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego w procesie rehabilitacji i usamodzielniania”, wydany przez Instytucje szkoleniową wpisana do RIS (Rejestru Instytucji Szkoleniowych).
Szkolenie zostanie zrealizowane przez Fundację Promocja Zdrowia.
2. WARSZTATY: Specyficzne zagadnienia pracy logopedycznej z dzieckiem z dysfunkcją wzroku i słuchu – warsztaty szkoleniowe dla logopedów, neurologopedów”.
Termin realizacji warsztatów: 21.07 – 30.09.2019
Cel: przybliżenie zagadnień z zakresu rozwoju komunikacji i mowy u dzieci z uszkodzeniem wzroku i słuchu. W trakcie Warsztatów uczestnicy bliżej poznają przyczyny oraz metody terapii logopedycznej z dziećmi z uszkodzeniem wzroku i słuchu. Podczas szkolenia omawiane będą przypadki zaburzeń mowy w niepełnosprawności wzrokowej. Uczestnicy poznają metodykę postępowania w sytuacjach trudnych. Praktykują ćwiczenia.
Adresaci: Szkolenie przede wszystkim skierowane jest do nauczycieli pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi wzrokowo oraz z zaburzeniami słuchu w przedszkolach, ośrodkach i szkołach specjalnych i ogólnodostępnych, terapeutów, logopedów, neurologopedów i pedagogów specjalnych.
Program: 40h wykładów i ćwiczeń, zrealizowanych w dwóch blokach tematycznych:
Blok Tyflologopedia, obejmujący zagadnienia z zakresu:
1. Psychologia niewidomych i niedowidzących – elementy.
2. Specyficzne zagadnienia terapii dziecka z dysfunkcja wzroku –czym jest mowa dla dziecka niewidomego?
3. Przybliżanie świata i ludzi: najbliższa rodzina, moje otoczenie, inni partnerzy w komunikacji,
4. Zabawy rozwijające komunikację.
5. Wczesna interwencja logopedyczna w stosunku do dziecka z dysfunkcja wzroku
6. Stymulacja rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku w pierwszym roku życia, m.in. w zakresie rozwoju mowy.
7. Diagnoza i terapia zaburzeń karmienia u dzieci niewidomych
8. Narzędzia diagnostyczne zaburzeń mowy u dzieci niewidomych i słabowidzących.
9. Terapia logopedyczna osób z wadą wzroku
Blok Surgologopedia obejmujący zagadnienia z zakresu:
I DIAGNOZA SŁUCHU
1. Anatomia i fizjologia narządu słuchu – wprowadzenie.
2. Rodzaje niedosłuchów i możliwości diagnostyczne – do kogo skierować dzieci z podejrzeniem wady słuchu i jakie zlecić badanie?
3. Niedosłuchy i ich wpływ na komunikację językową.
4. Centralne Zaburzenia Słuchu jako nowe spektrum zaburzeń słuchu – możliwości diagnostyczne, krótka charakterystyka.
II POSTĘPOWANIE DIAGNOSTYCZNE W SURDOLOGOPEDII
1. Diagnoza małego dziecka z niedosłuchem odbiorczym – praktyczny model postępowania.
2. Diagnoza dziecka z wieku szkolnym z niedosłuchem przewodzeniowym – wybrane narzędzia i metody.
III TERAPIA SURDOLOGOPEDYCZNA
1. Postępowanie terapeutyczne w przypadku małego dziecka z wadą słuchu – wprowadzenie do metody werbo-tonalnej, audytywno-werbalnej, migowej, logorytmiki.
2. Terapia dziecka w wieku szkolnym – sposoby pracy, narzędzia do pracy.
3. Terapia w przypadku Centralnych Zaburzeń Słuchu – narzędzia terapeutyczne FORBRAIN, system FM, Neuroflow.
Warsztaty prowadzone będą przed praktyków: tyflopedagoga-logopedę oraz surdopedagoga, neurologopedę.
Po ukończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający nabycie kompetencji w
zakresie „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami wzroku i słuchu „, wydany przez Instytucje szkoleniową wpisana do RIS (Rejestru Instytucji Szkoleniowych).
Szkolenie zostanie zrealizowane przez Fundację Promocja Zdrowia.
3. WARSZTATY „Planowanie kariery zawodowej osoby niepełnosprawnej”.
Termin realizacji warsztatów: 01.08- 31.10.2019
Adresaci: Terapeuci, doradcy zawodowi, psychologowie, coache, wolontariusze pracujący i współpracujący z Ośrodkiem Koniczynka, Zakładem Aktywizacji Społeczno-Zawodowej i Dziennym Ośrodkiem Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz inni specjaliści pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi i osobami dorosłymi w Ośrodkach, poradniach i placówkach edukacyjnych oraz Powiatowych Urzędach Pracy.
Program:
1. Metody poznawania i rozumienia osoby niepełnosprawnej w poradnictwie zawodowym
2. Rola poradnictwa zawodowego w integracji osób niepełnosprawnych z rynkiem pracy.
3. Rola informacji zawodowej w planowaniu kariery osób niepełnosprawnych.
4. Wybór szkoły i zawodu
5. Narzędzia oceny zawodowej osób niepełnosprawnych.
6. Wykorzystanie Klasyfikacji ICF do oceny możliwości aktywizacji zawodowej ON
7. Rola doradcy zawodowego w procesie orzekania niepełnosprawności.
8. Rola i zadania psychologa w procesie orzekania o stopniu niepełnosprawności.
9. Rola i zadania lekarza w procesie orzekania o stopniu niepełnosprawności .
10. Rola warsztatów terapii zajęciowej w rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
11. Rola trenera pracy w aktywizowaniu włączeniu osoby niepełnosprawnej w rynek pracy – zatrudnienie wspomagane.
12. Rola i działania PFRON w aktywizacji zawodowej.
13. Polityka Unii Europejskiej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Po ukończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający nabycie kompetencji w
zakresie „Doradca planowania kariery zawodowej os. niepełnosprawnych”, wydany przez Instytucje
szkoleniową wpisana do RIS (Rejestru Instytucji Szkoleniowych). Szkolenie zostanie zrealizowane przez Fundację Promocja Zdrowia.
4. Warsztaty ” Asystent – Instruktor rehabilitacji społeczno-zawodowej – warsztaty dla wolontariuszy, instruktorów, terapeutów”
Termin realizacji warsztatów: 01.08 – 31.10.2019
Adresaci: Terapeuci, doradcy, psychologowie, wolontariusze pracujący i współpracujący z Ośrodkiem Koniczynka, Zakładem Aktywizacji Społeczno- Zawodowej i Dziennym Ośrodkiem Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz inni specjaliści pracujący z osobami niepełnosprawnymi w Ośrodkach, poradniach i placówkach edukacyjnych.
Warsztaty szkoleniowe maja na celu przygotowanie kadry do wspierania aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, w szczególności osób niewidomych, niesłyszących i z jednoczesnym uszkodzeniem wzroku i słuchu, a także osób z zaburzeniami neurologicznymi i psychicznymi.
Warsztaty w wymiarze 60 h, w ramach których zrealizowane zostaną 3 bloki tematyczne:
1. Niepełnosprawność wzroku – 30h
2. Niepełnosprawność słuchu – 15h
3. Niepełnosprawność neurologiczna i psychiczna-15h
Cel: podniesienie umiejętności pracy z w/w grupami os. niepełnosprawnych poprzez aktywne wspieranie: asystowanie, komunikowanie się, wspieranie samodzielności w codziennym funkcjonowaniu.
Po ukończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający nabycie kompetencji w zakresie „Asystent – Instruktor rehabilitacji społecznozawodowej”, wydany przez Instytucje szkoleniową wpisana do RIS (Rejestru Instytucji Szkoleniowych).
Szkolenie zostanie zrealizowane przez Fundację Promocja Zdrowia.
5. Kurs p.n „Podstawy języka migowego dla terapeutów, asystentów i wolontariuszy”.
Termin realizacji warsztatów: 14.07 – 20.11.2019
Adresaci: Terapeuci, doradcy, psychologowie, wolontariusze pracujący i współpracujący z Ośrodkiem Koniczynka, Zakładem Aktywizacji Społeczno- Zawodowej i Dziennym Ośrodkiem Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz inni specjaliści pracujący z osobami niepełnosprawnymi w Ośrodkach, poradniach i placówkach edukacyjnych.
Kurs podzielony zostanie na dwie części – każda będzie trwała30 godz. dydaktycznych , które zostaną zrealizowane w przeciągu 1,5-2 miesięcy
Program skonstruowany został przez autora tak, aby osoba nieznająca języka migowego mogła w łatwy i przystępny sposób opanować wiedzę teoretyczną z zakresu rehabilitacji, aktywności społecznej i zawodowej i niepełnosprawności słuchu, sposobach komunikacji z osobami niesłyszącymi oraz opanować umiejętność porozumiewania się w zakres, której wchodzi znajomość alfabetu palcowego liczebników migowych oraz 400 znaków ideograficznych z naciskiem na słownictwo
związane ze świadczeniem usług medycznych. Kurs może odbywać się w dwóch częściach po 30 godz. dydaktycznych każda.
Program kursu składa się w poniższych działów: słownictwo, gramatyka, nadawanie, odbieranie, komunikacja.
Jednostki lekcyjne kończą się zbiorem rad dla przyszłych asystentów, terapeutów, wolontariuszy celem uwrażliwienia ich na sytuację osób niesłyszących w kontaktach ze specjalistami w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Każda jednostka lekcyjna zbudowana jest zgodnie z zasadą wprowadzenia, powtórzenia i utrwalenia nowego materiału.
Po ukończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający nabycie kompetencji w zakresie „Podstawy języka migowego dla terapeutów, asystentów i wolontariuszy”, wydany przez Instytucje szkoleniową wpisana do RIS (Rejestru Instytucji Szkoleniowych). Szkolenie zostanie zrealizowane przez Fundację Promocja Zdrowia.
6. Warsztaty p.n „Wypalenie zawodowe w pracy z osobami niepełnosprawnymi – praktyczne porady”.
Termin realizacji warsztatów: 01.09 – 20.11.2019 (wyjazdowe)
Adresaci: Terapeuci, doradcy zawodowi, psychologowie, coache, wolontariusze pracujący i współpracujący z Ośrodkiem Koniczynka, Zakładem Aktywizacji Społeczno-Zawodowej i Dziennym Ośrodkiem Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz inni specjaliści pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi i osobami dorosłymi w Ośrodkach, poradniach i placówkach edukacyjnych.
Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które:
– pracują z osobami niepełnosprawnymi i czują duże obciążenie wykonywana pracą, czują się wypalone w swojej pracy lub obawiają się, że są narażone na wypalenie,
-pracują w miejscu lub zespole, w którym dochodziło do wypalenia,
-zarządzają zespołami, w których były przypadki wypalenia,
– mają wśród bliskich lub znajomych osoby wypalone zawodowo lub zagrożone wypaleniem,
– są zainteresowane tematyką szkolenia.
Warsztaty zrealizowane zostaną w formie 3-dniowych (łącznie 25-godzinnych) warsztatów wyjazdowych.
W trakcie warsztatów osoby biorące w nim udział:
– dowiedzą się czym jest wypalenie zawodowe i jak je zidentyfikować u siebie i osób z otoczenia,
– zobaczą, jak walczyć z wypaleniem zawodowym, kiedy już się pojawi.
– wypracują własny model reagowania na stres, ilość obowiązków i konflikty w pracy, który ograniczy ryzyko wypalenia.
Warsztaty będą mieć charakter praktyczny i będą składać się z krótkiej części wykładowej oraz następującego po niej treningu technik radzenia sobie z wypaleniem (min. 80 proc. czasu szkolenia).
Mini-wykłady dotyczyć będą psychologii emocji i motywacji i koncentrować się na przyczynach wypalenia zawodowego i metodach radzenia sobie z jego symptomami.
Trening praktyczny będzie miał formę intensywnych warsztatów, w trakcie których uczestnicy testują swój poziom podatności na wypalenie, analizują źródła stresu i frustracji we własnym życiu zawodowym oraz wypracowują skuteczne techniki przeciwdziałania lub zapobiegania wypaleniu w przyszłości.
Metodyka pracy w trakcie treningu obejmuje: ćwiczenia grupowe i indywidualne, gry, symulacje, testy, burze mózgów, autoopis i studium przypadku. W końcowej części treningu uczestnicy będą także ćwiczyć podstawowe techniki redukcji stresu i osiągania równowagi wewnętrznej.
Plan szkolenia
Wypalenie zawodowe w pracy z osobami niepełnosprawnymi –praktyczne porady
1. Czym jest wypalenie zawodowe: cechy i definicje.
2. Jak i dlaczego wypalamy się w pracy: główne czynniki
sprzyjające i pierwsze sygnały problemu.
3. Związek rodzaju pracy z wypaleniem.
4. Konsekwencje wypalenia w pracy:
5. Czym grozi wypalenie zawodowe z punktu widzenia pracownika: psychosomatyka i niebezpieczeństwa zdrowotne.
6. Skutki przemęczenia i wypalenia dla jakości pracy i relacji z ludźmi.
7. Długofalowe konsekwencje dla organizacji, której pracownicy się wypalają.
8. Rozpoznanie wypalenia u pracownika:
a) Typy wypalenia zawodowego i ich główne objawy:
– Wypalenie z przepracowania (frenetyczne).
– Wypalenie z braku bodźców.
– Wypalenie z braku motywacji.
b) Czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu:
– Ilość pracy i czynników motywacyjnych.
– Stres, napięcie i ich wpływ na szanse wypalenia w pracy.
– Zła atmosfera i stosunki międzyludzkie w miejscu pracy.
– Toksyczne relacje z przełożonymi.
c) Symptomy wypalenia zawodowego, czyli kiedy trzeba zacząć się martwić.
– Sygnały ostrzegawcze wskazujące na ryzyko wypalenia zawodowego.
d) Etapy wypalenia: od poczucia przemęczenia do utraty radości życia.
9. Niebezpieczeństwo wypalenia u mnie – autodiagnoza uczestnika
a) Typ pracy, jaki wykonuję: czy jestem z niej zadowolony? Poziom satysfakcji a zagrożenie wypaleniem.
b) Ocena dotychczasowego dorobku zawodowego. Zestawienie zysków i kosztów dalszego funkcjonowania w aktualnej pracy.
c) Zidentyfikowanie źródeł potencjalnego niezadowolenia. Test cech osobowości, które mogą sprzyjać wypalaniu się w pracy lub przed nim bronić.
d) Ocena ryzyka płynącego z otoczenia: co w mojej pracy może prowadzić do wypalenia e) Diagnoza własnego stylu reagowania na stres lub czynniki demotywujące: jak odpowiadam np. na zaczepki toksycznych współpracowników i klientów.
f) A czy ja też frustruję lub demotywuję innych? Próba autoanalizy.
10. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
a) Metody radzenia sobie z nawałem obowiązków i stresem w pracy. Zarządzanie czasem i zadaniami. Dobra organizacja czasu pracy.
b) Właściwe radzenie sobie ze stresem i napięciem, także w relacjach z szefem i współpracownikami.
c) Asertywność jako metoda obrony własnych interesów i unikania bycia wykorzystywanym.
d) Walka z chronicznym zmęczeniem. Zmiana trybu życia i pracy.
e) Właściwy odpoczynek, czyli jak oderwać się od pracy i przestać o niej myśleć. Unormowanie godzin snu i posiłków.
f) Regeneracja sił i motywacji do działania. Nowe hobby, zainteresowania i aktywności niezwiązane z pracą i ich rola w automotywacji.
11. Metody zapobiegania wypaleniu w przyszłości
a) Dystans do życia zawodowego. Techniki dystansowania się do nagłych zdarzeń w miejscu pracy.
b) Kontrola nad czasem wolnym. Wyznaczanie granic między życiem zawodowym i osobistym.
c) Definiowanie ścieżki własnej kariery. Określanie realistycznych celów zawodowych.
d) Zapobieganie niekorzystnym reakcjom psychologicznym (efekt utopionych kosztów, frustracja, poczucie bycia wykorzystanym etc.), mogącym wystąpić w pracy.
e) Pielęgnowanie dobrych relacji z innymi ludźmi. Wyznaczanie granic w kontaktach z ludźmi i dbanie o ich przestrzeganie.
f) Wsparcie bliskich (rodziny i przyjaciół) a poprawa funkcjonowania zawodowego.
12. Mój plan walki z wypaleniem lub utratą satysfakcji z pracy
a) Spojrzenie na siebie z zewnątrz. Analiza własnego podejścia do pracy, określenie swych mocnych i słabych stron jako pracownika.
b) Ewaluacja dotychczasowej kariery. Zidentyfikowanie istniejących i potencjalnych źródeł stresu, frustracji i niezadowolenia w życiu zawodowym.
c) Przegląd wcześniej używanych strategii walki ze stresem, wypaleniem i brakiem chęci do pracy. Ocena stosowanych dotąd technik zarządzania czasem i zadaniami.
d) Weryfikacja dotychczasowych źródeł motywacji i satysfakcji w pracy. Czy zapewnią nam chęć do pracy w bliższej i dalszej przyszłości?
e) Nakreślenie przyszłych kroków w zarządzaniu swą karierą i czasem pracy.
f) Scenariusz zmian: co i od kiedy wprowadzam w życie i jak to potem kontroluję.
13. Wprowadzanie zmian w codziennym funkcjonowaniu
a) Zmiana w podejściu do zadań w pracy i nowe strategie automotywacji i samonagradzania – jak je wprowadzić.
b) Globalne nastawienie do pracy i życia osobistego: jak osiągnąć tu równowagę?
c) Nowe reguły funkcjonowania w kontaktach z innymi ludźmi. Rozładowywanie przyszłych konfliktów w miejscu pracy.
d) Sposoby radzenia sobie z nagłym lub przedłużającym się stresem. Wypracowanie wzoru efektywnej reakcji na stres w przyszłości.
e) Dodatkowe wskazówki dotyczące praktycznego stosowania nabytych umiejętności.
Po ukończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający nabycie kompetencji w
zakresie „Wypalenie zawodowe w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, wydany przez Instytucje
szkoleniową wpisana do RIS (Rejestru Instytucji Szkoleniowych). Szkolenie zostanie zrealizowane przez Fundację Promocja Zdrowia.
Warsztaty prowadzone będą przez psychologa -coacha.